Min teori om purjolök

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med purjolök. Gul lök, röd lök och vitlök har jag alltid hemma, för det använder man ju, regelbundet. Men purjolök?
Nu för tiden använder jag förvisso purjolök aningens oftare än för...säg 10 år sedan, jag har den till Nasi goreng, vilket jag gör en, max två gånger per år, och när jag lägger in sill, vilket jag definitivt bara gör en gång per år, och sen blir det ju alltid en liten snutt över som jag använder till något spontant hopkok, men det är ändå väldigt sällan.

Min teori om purjolöken är att de flesta är som jag, fattar inte riktigt grejen med purjon, men de köper den ändå, för att det ser snyggt ut när den sticker upp ur kassen. Och för att det signalerar någon sorts sundhet, "den här kassen innehåller minsann en massa nyttiga grejer som jag ska hem och laga läckra, nyttiga måltider med"...typ så.
För ni har väl aldrig sett reklam för matvarubutikers "billigaste matkasse" eller "vi kör hem din mat" där det inte sticker upp en purjolök? Dessa matkassar är ju aldrig toppade med en chipspåse liksom...

Alternativ teori: De som köper purjo är de som aldrig lärt sig skära vanlig lök.

Over and out.

Kommentarer
Postat av: Aneta

Aha, såklart att det är så! Funderar inte så ofta på Purjolök faktiskt........ ;)

2012-12-19 @ 16:19:02
Postat av: Pauline Linnerheim

Så pass, jag tänker, eller har i alla fall, tänkt väldigt mycket på purjolök i mina dagar, men vi är ju alla olika!

2013-05-02 @ 13:50:31
URL: http://pauen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0